Govt Apps

Seva Sindhu, लाभ, उद्देश्य क्या है?, Services Available, आवेदन प्रक्रिया, Login Details & Highlights

Seva Sindhu:- The service is a one-stop for Indu’s residents to deliver administration and other data related to the government. In today’s article, we will share with you all the important aspects of the sevasindhu.karnataka.gov.in portal which is designed by the concerned authorities to give some activities and incentives to the residents. We will share with you all the facilities and services provided by the gateway to the residents of the state so that they too can get transparency in the government processes.

In Hindi:- यह सेवा इंदु के निवासियों के लिए प्रशासन और सरकार से संबंधित अन्य डेटा वितरित करने के लिए वन-स्टॉप है। आज के लेख में, हम आपके साथ sevasindhu.karnataka.gov.in पोर्टल के सभी महत्वपूर्ण पहलुओं को साझा करेंगे, जिसे संबंधित अधिकारियों द्वारा निवासियों को कुछ गतिविधियां और प्रोत्साहन देने के लिए डिज़ाइन किया गया है। इस लेख में हम राज्य के निवासियों को गेटवे द्वारा प्रदान की जाने वाली सभी सुविधाओं और सेवाओं को आपके साथ साझा करेंगे ताकि उन्हें भी सरकारी प्रक्रियाओं में पारदर्शिता मिल सके।

Also Read:- Vidyasaarathi Scholarship, Eligibility Criteria, Objectives, Benefits & Features, Full Details…Read More

Contents

Karnataka Seva Sindhu-

Karnataka Seva Sindhu is an inclusive gateway and useful asset to connecting advanced divisions in the state, be it with government and residents, government and businesses, departments within government, etc. Sewasindhu aims to make taxpayer-supported organizations increasingly open, financially savvy, and accountable. , and straight. It also gives necessary awareness to the residents and helps in government schemes and offices. It also helps offices to streamline/reorganize departmental techniques/processes by eliminating cumbersome, tedious, and non-respectful steps/processes. After the introduction of five major schemes of the Government of Karnataka for the citizens of the state, the government has now directed the applicants to register on the Seva Sindhu portal to get the benefits of Griha Jyoti Yojana and Shakti Yojana. Citizens can apply for Shakti Smart Card through the Portal, the process of which is described below.

कर्नाटक सेवा सिंधु-

कर्नाटक सेवा सिंधु राज्य में उन्नत डिवीजनों को जोड़ने के लिए एक समावेशी प्रवेश द्वार और उपयोगी संपत्ति है, चाहे वह सरकार और निवासियों, सरकार और व्यवसायों, सरकार के भीतर विभागों आदि के साथ हो। सेवासिंधु का उद्देश्य करदाता-समर्थित संगठनों को तेजी से खुला, वित्तीय रूप से समझदार बनाना है और जवाबदेह. , और सीधे. यह निवासियों को आवश्यक जागरूकता भी देता है और सरकारी योजनाओं और कार्यालयों में मदद करता है। यह कार्यालयों को बोझिल, थकाऊ और गैर-सम्मानजनक कदमों/प्रक्रियाओं को समाप्त करके विभागीय तकनीकों/प्रक्रियाओं को सुव्यवस्थित/पुनर्गठित करने में भी मदद करता है।

राज्य के नागरिकों के लिए कर्नाटक सरकार की पांच प्रमुख योजनाओं की शुरुआत के बाद, सरकार ने अब आवेदकों को गृह ज्योति योजना और शक्ति योजना का लाभ प्राप्त करने के लिए सेवा सिंधु पोर्टल पर पंजीकरण करने का निर्देश दिया है। नागरिक सेवा सिंधु पोर्टल के माध्यम से शक्ति स्मार्ट कार्ड के लिए आवेदन कर सकते हैं, जिसकी प्रक्रिया नीचे वर्णित है।

Highlights Of the Seva Sindhu Portal

NameSeva Sindhu
Launched byKarnataka Government
BeneficiariesResidents of Karnataka state
ObjectiveProviding different services
Official Websitehttps://sevasindhu.karnataka.gov.in/
Seva Sindhu

Purpose of Seva Sindhu

The main objective of Seva Sindhu is to make almost all government services available online. Now it is not necessary to avail of government services for Sarkaryavah. They just have to visit the official website of Seva Sindhu and from here they can avail of various government services. This will save a lot of time and money and plots will also be available in the system. With the help of this portal, government officials can also keep an eye on all the information of the secretariat through digital media.

सेवा सिंधु का उद्देश्य

सेवा सिंधु का मुख्य उद्देश्य लगभग सभी प्रकार की सरकारी सेवाओं को ऑनलाइन उपलब्ध कराना है। अब कर्नाटक के नागरिकों को सरकारी सेवाओं का लाभ उठाने के लिए सरकारी कार्यालयों में जाने की आवश्यकता नहीं है। उन्हें बस सेवा सिंधु की आधिकारिक वेबसाइट पर जाना होगा और यहां से वे विभिन्न सरकारी सेवाओं का लाभ उठा सकते हैं। इससे समय और धन की काफी बचत होगी और सिस्टम में पारदर्शिता भी आएगी। इस पोर्टल की मदद से सरकारी अधिकारी भी डिजिटल माध्यम से आवेदक की सारी जानकारी पर नज़र रख सकते हैं।

Seva Sindhu

Also Read:- Jagananna Vidya Deevena Scheme, Apply कौन और कैसे करें? जाने इस योजना क लाभ, Features, Details…Read More

Benefits to residents of Karnataka Seva Sindhu

The Seva Sindhu website launched by the concerned authorities for the residents of the state has several benefits:-

  • Seva Sindhu Portal provides a single platform for the residents to avail the benefits of the administrations of various departments.
  • Apart from the available time, residents can submit their applications to the administration by going online on the Seva Sindhu portal.
  • Residents can track the status of their administration related demand anywhere and anytime.
  • Resident can visit any nearest Common Service Center available at Gram Panchayat level to benefit the Resident Administration
  • Corporate helpdesk will be accessible to residents to clarify queries and resolve their issues

कर्नाटक सेवा सिंधु के निवासियों को लाभ

राज्य के निवासियों के लिए संबंधित अधिकारियों द्वारा शुरू की गई सेवा सिंधु वेबसाइट के कई लाभ हैं: –

  • सेवा सिंधु पोर्टल निवासियों को विभिन्न विभागों के प्रशासन का लाभ उठाने के लिए एक एकल मंच प्रदान करता है।
  • उपलब्ध समय के अलावा, निवासी सेवा सिंधु पोर्टल पर ऑनलाइन जाकर अपना आवेदन प्रशासन को प्रस्तुत कर सकते हैं।
  • निवासी अपनी प्रशासन संबंधी मांग की स्थिति को कहीं भी और कभी भी ट्रैक कर सकते हैं।
  • निवासी प्रशासन को लाभ पहुंचाने के लिए निवासी ग्राम पंचायत स्तर पर उपलब्ध किसी भी निकटतम सामान्य सेवा केंद्र पर जा सकता है
  • कॉर्पोरेट हेल्पडेस्क निवासियों के प्रश्नों को स्पष्ट करने और उनके मुद्दों को हल करने के लिए सुलभ होगा

Offices benefit from Seva Sindhu

There are many benefits that will be provided to different types of departments when they register themselves on the official website of Seva Sindhu and provide services from that website:-

  • Offices can focus on their core competencies which will help in increasing the efficiency of departments and authorities.
  • Various real-time and excellent MIS reports will be delivered to departments through e-portal which will help in better management and implementation of government administration.
  • Connecting the application to SAKALA will guarantee proper communication of services.
  • It will incorporate the latest data analytics that will help departments make forecasts, detect patterns and ultimately serve residents better.
  • The benefits derived from the Seva Sindhu work will be beneficial for the residents and quick delivery of the administration.

Services available on Seva Sindhu

The following services are available to residents when they visit the Seva Sindhu website, launched by the Government of Karnataka:-

  1. revenue Department
  2. commercial tax department
  3. drug control department
  4. Food and Civil Supplies Department
  5. planning Department
  6. transport Department
  7. Department of Ayush
  8. Youth Empowerment & Sports Department
  9. Information and Public Relations Department
  10. Department of Kannada and Culture
  11. Empowerment and Senior Empowerment Department.
  12. Women and Welfare Department
  13. Department of Personnel and Administrative Reforms
  14. Bangalore Development Authority
  15. Labour Department

How to apply online for Griha Jyoti Yojana

  • Visit the official website of the Seva Sindhu Portal.
  • The homepage of the website will have appeared on the screen.
  • Now go to the Griha Jyoti Yojana Registration link from the homepage.
  • A new page of the application form will open on the screen.
  • Enter the details in the application form.
  • Enter the captcha and click submit.
Seva Sindhu

Also Read:- Agniveer Bharti, पात्रता, कब और कैसे होगी भर्ती, विशेषता, Entrance Exam, Important दस्तावेज, Selection Process & Full Details…Read More

गृह ज्योति योजना के लिए ऑनलाइन आवेदन कैसे करें

  • सेवा सिंधु पोर्टल की आधिकारिक वेबसाइट पर जाएं।
  • वेबसाइट का होमपेज स्क्रीन पर आ जाएगा।
  • अब होमपेज से गृह ज्योति योजना पंजीकरण लिंक पर जाएं।
  • स्क्रीन पर आवेदन पत्र का एक नया पेज खुल जाएगा।
  • आवेदन पत्र में विवरण दर्ज करें।
  • कैप्चा दर्ज करें और सबमिट के लिए क्लिक करें।

सेवा सिंधु शक्ति स्मार्ट कार्ड के लिए आवेदन कैसे करें

  • सेवा सिंधु पोर्टल की आधिकारिक वेबसाइट पर जाएं।
  • वेबसाइट का होमपेज स्क्रीन पर प्रदर्शित होगा।
  • अब होमपेज पर अप्लाई फॉर शक्ति स्मार्ट कार्ड विकल्प पर जाएं।
  • एक नया पेज प्रदर्शित होगा जहां आपको अपना लॉगिन विवरण दर्ज करना होगा यदि आप पहले से ही पोर्टल पर पंजीकृत हैं।
  • और अगर आप पहले से रजिस्टर्ड नहीं हैं तो New User Register Here विकल्प पर क्लिक करें
  • पंजीकरण विवरण दर्ज करें और अपना सफलतापूर्वक पंजीकरण करें।
  • अब विवरण के साथ लॉगिन करें और सुरक्षा स्मार्ट कार्ड के लिए आवेदन करें

Seva Sindhu Driver 5000 Registration

To get the relief benefits provided by the Government of Karnataka to taxi and auto-rickshaw drivers, you have to apply in the future by following the mentioned procedure:

  • Open the official website of Seva Sindhu
  • Go to “Distribution of Cash Relief to Auto-rickshaw Drivers and Taxi Drivers for COVID-19” from the home page of the website.
  • The application form will appear on the screen where you will have to enter all the required details.
  • Enter details like your name, address, aadhaar number, mobile number, driving license details, vehicle details, etc.
  • Tick the checkbox after reading the proclamation and enter the safety code.
  • Click the submit button to submit the form

Registration Process on Seva Sindhu Portal

To register yourself on the official website of Seva Sindhu you need to follow the simple steps given below:-

  • First of all, you have to visit the official website of Seva Sindhu given here
  • On the homepage, you have to click on the option of applying for services
  • A new web page will be displayed on your screen.
  • If you have already registered yourself then you can enter your credentials and log in using them.
  • If you want to register yourself and you are a new user, then you can click on the option named New Registration at the bottom of the home page.
  • The application form will have appeared.
  • Fill up your details on the application form.
  • click on submit

Application Status on Seva Sindhu

If you want to check the status of your application then you have to follow the simple procedure given below:-

  • First of all, you have to visit the official website of Seva Sindhu given here
  • On the homepage, you have to click on the Track application option
  • There are two options available to find the application status-
  • application reference number
  • OTP
  • enter information
  • click on submit
Seva Sindhu

Also Read:- e-Labharti Bihar, जाने इस Portal के लाभ? घर बैठे पाएं जानकारी सभी Pension के, Highlights, Payment Status…Read More

Karnataka Seva Sindhu Login

  • First of all, you are to go to the official website of Seva Sindhu
  • The home page will open in front of you
  • On the home page, you need to click on Click here to login/register
  • no login page will appear before you where you have to enter your email id, password, and captcha code
  • After that, you are required to click submit
  • By logging in the beneficiaries can avail of the services offered by the Seva Sindhu portal

FAQs On Seva Sindhu

Which government started Seva Sindhu?

Government of Karnataka
Seva Sindhu is an initiative of the Government of Karnataka to deliver government services at the doorstep of the citizens.

Who is eligible for Seva Sindhu?

All SC and ST candidates (Permanent Resident of Karnataka) whose total family annual income is less than Rs.5.00 Lakhs are eligible to avail of this service, the maximum age limit is 40 years.

How to make payments in Seva Sindhu?

Yes, you can pay online through Debit Card/ Credit Card/ Net Banking/ Paytm.

Who is the owner of the service?

Ram Dass: Co-founder of Sewa, a model of selfless service.

What are the benefits of Seva Sindhu?

Seva Sindhu provides hassle-free service through short turnaround time, the least number of visits for availing services, and low opportunity cost.

How does Seva Sindhu work?

Seva Sindhu helps citizens to avail all government services of any department at one place thereby saving a lot of time and money. It also provides other useful information like local events, job opportunities, etc.

What is Seva Sindhu Plus?

Seva Sindhu Plus: The Government of Karnataka has launched Seva Sindhu, an online platform that provides easy access to various government services to citizens.

Which state government has launched Seva Sindhu, a digital platform for free govt.

You can either click on the link here or search for the Karnataka State Government’s Seva Sindhu platform – sevasindhugs.karnataka.gov.in and log on to it. Click on the Griha Jyoti Yojana option present right next to Griha Lakshmi Yojana on the website.

Suggested Link:- My Business Mart

Anisha

Recent Posts