Govt Apps

Grahak Seva Kendra, Online Registration Process, Eligibility, Documents Required, How to Open?

Grahak Seva Kendra: Before knowing about the Customer Service Center, we are telling you the full form of CSP, the full form of CSP is Customer Service Point. If you also want to open a customer service centre, then it is very easy, for this, you do not need to be highly educated, only computer knowledge should be there. CSP is also called a mini bank, many villages do not have banks, and due to this, the villagers have to face a lot of problems, which is why Prime Minister Narendra Modi started Grahak Seva Kendra. The main function of Grahak Seva Kendra is to provide banking facilities to remote rural people. Have to provide If you are interested in the banking sector then you can open a customer service point.

In Hindi: ग्राहक सेवा केंद्र के बारे में जानने से पहले हम आपको बता रहे हैं सीएसपी का फुल फॉर्म सीएसपी का फुल फॉर्म होता है कस्टमर सर्विस प्वाइंट अगर आप भी ग्राहक सेवा केंद्र खोलना चाहते हैं तो यह बहुत ही आसान है, इसके लिए आपको ज्यादा पढ़े-लिखे होने की जरूरत नहीं है, सिर्फ कंप्यूटर का ज्ञान होना चाहिए। CSP को मिनी बैंक भी कहा जाता है, कई गांवों में बैंक नहीं होते हैं और इस वजह से गांव वालों को काफी दिक्कतों का सामना करना पड़ता है, इसलिए प्रधानमंत्री नरेंद्र मोदी ने ग्राहक सेवा केंद्र की शुरुआत की. ग्राहक सेवा केंद्र का मुख्य कार्य दूरस्थ ग्रामीण लोगों को बैंकिंग सुविधाएं प्रदान करना है। अगर आप बैंकिंग क्षेत्र में रुचि रखते हैं तो आप ग्राहक सेवा केंद्र खोल सकते हैं।

Also, Read- Paramparagat Krishi Vikas Yojana, Application Process, Documents Required, Key-Highlights, Objectives, Features… Read More

Contents

Customer Service Center CSP

CSP Customer Service Center It is also known as Bank Mitra. The work of the operator of CSP is as a representative or agent of a bank, which provides banking services to the citizens of rural and backward areas, this customer service centre is mostly in rural areas, and online medium bank-related tasks such as transactions are done to the citizens. Provides the facility of lending, saving and account opening, so that citizens of rural areas in the country who have to go miles away for many tasks like taking loans from banks or opening accounts or are still deprived of bank facilities All such citizens can be connected to digital banking services through CSP by the centres sitting at home.

CSP centres will work as a successful effort by the Government of India to increase digitization in the country, under which common citizens in the country who have very good knowledge of using computers, but due to being unemployed, do not have the opportunity to start a business. For all such citizens, who do not have financial support, the government will also provide loans to all such citizens to open their own CSP centres in their villages and remote areas, so that by getting employment, CSP operators can provide banking services to common citizens. Will be able to provide services online.

ग्राहक सेवा केंद्र सी.एस.पी

सीएसपी ग्राहक सेवा केंद्र इसे बैंक मित्र के नाम से भी जाना जाता है। CSP के संचालक का कार्य एक बैंक के प्रतिनिधि या एजेंट के रूप में होता है, जो ग्रामीण और पिछड़े क्षेत्रों के नागरिकों को बैंकिंग सेवाएं प्रदान करता है, यह ग्राहक सेवा केंद्र ज्यादातर ग्रामीण क्षेत्रों में है, और ऑनलाइन माध्यम बैंक से संबंधित कार्य जैसे लेनदेन नागरिकों को किया जाता है। ऋण देने, बचत करने और खाता खोलने की सुविधा प्रदान करता है, जिससे देश में ग्रामीण क्षेत्र के जिन नागरिकों को बैंक से ऋण लेने या खाता खोलने जैसे कई कार्यों के लिए मीलों दूर जाना पड़ता है या फिर भी बैंक सुविधाओं से वंचित हैं ऐसे सभी नागरिकों को जोड़ा जा सकता है घर बैठे केंद्रों द्वारा सीएसपी के माध्यम से डिजिटल बैंकिंग सेवाओं के लिए।

CSP केंद्र देश में डिजिटलीकरण को बढ़ाने के लिए भारत सरकार के एक सफल प्रयास के रूप में काम करेंगे, जिसके तहत देश में आम नागरिक जिन्हें कंप्यूटर का बहुत अच्छा ज्ञान है, लेकिन बेरोजगार होने के कारण उन्हें एक स्टार्टअप शुरू करने का अवसर नहीं मिल पाता है। व्यवसाय। ऐसे सभी नागरिक, जिनके पास आर्थिक सहायता नहीं है, सरकार ऐसे सभी नागरिकों को अपने गाँवों और दूर-दराज के क्षेत्रों में अपने स्वयं के सीएसपी केंद्र खोलने के लिए ऋण भी प्रदान करेगी, ताकि रोजगार प्राप्त करके सीएसपी संचालक आम नागरिकों को बैंकिंग सेवाएं प्रदान कर सकें। ऑनलाइन सेवाएं दे सकेंगे।

How to open Customer Service Center?

If you want to open CSP then you may have to adopt 2 methods to open a customer service centre, you can adopt any of these methods.

Through Bank

If you want to open a customer service centre then you have to contact the bank, you have to contact the same bank whose customer service centre you want to open. For this, you have to meet the bank manager of that bank and tell them that you want to open a customer service centre in my area, the bank manager will ask you about your eligibility and investment, and according to this, if your eligibility is correct, then you can go to the customer service. The Center will be available. Permission will be given to open the centre, for this you will be given a username and password from the bank, with the help of this username and password you can run your CSP. You can also take a loan of ₹1.5 lacks to open a customer service centre.

अगर आप ग्राहक सेवा केंद्र खोलना चाहते हैं तो आपको बैंक से संपर्क करना होगा, आपको उसी बैंक से संपर्क करना होगा जिसका ग्राहक सेवा केंद्र आप खोलना चाहते हैं। इसके लिए आपको उस बैंक के बैंक मैनेजर से मिलना होगा और उन्हें बताना होगा कि आप मेरे क्षेत्र में ग्राहक सेवा केंद्र खोलना चाहते हैं, बैंक मैनेजर आपसे आपकी पात्रता और निवेश के बारे में पूछेगा और इस हिसाब से आपकी पात्रता है सही है, तो आप ग्राहक सेवा पर जा सकते हैं। केंद्र उपलब्ध होगा। सेन्टर खोलने की अनुमति दी जायेगी इसके लिये आपको बैंक की तरफ से यूजरनेम और पासवर्ड दिया जायेगा इस यूजरनेम और पासवर्ड की मदद से आप अपना CSP चला सकते है. ग्राहक सेवा केंद्र खोलने के लिए आप ₹1.5 लाख का लोन भी ले सकते हैं।

Grahak Seva Kendra

Also, Read- Kalia Yojana Application Form, Application Process, Login, Complaint Filing Process, Refund Application… Read More

Through the Company

If you want to open a customer service centre then you can also contact any company. So no, when you want to open a customer care centre through a company, you must have complete knowledge about that company, some of these are specialized companies that provide CSP like Vyam Tech, FIA Global, Oxygen Online, and Sanjivani. You can open a customer service centre by contacting any company.

अगर आप ग्राहक सेवा केंद्र खोलना चाहते हैं तो आप किसी कंपनी से भी संपर्क कर सकते हैं। तो नहीं, जब आप किसी कंपनी के माध्यम से ग्राहक सेवा केंद्र खोलना चाहते हैं, तो आपको उस कंपनी के बारे में पूरी जानकारी होनी चाहिए, इनमें से कुछ विशेष कंपनियां हैं जो सीएसपी प्रदान करती हैं जैसे व्यम टेक, एफआईए ग्लोबल, ऑक्सीजन ऑनलाइन और संजीवनी। आप किसी भी कंपनी से संपर्क करके ग्राहक सेवा केंद्र खोल सकते हैं।

Income from Customer Service Center

A person can earn 25000 to 30000 rupees per month by opening a customer service centre. Here banks give different commissions to bank friends for every work. The commission offered by the Bank of Baroda to its Bank Mitras is as follows.

  • Bank account opening through Aadhaar card – ₹25
  • Linking Bank Account with Aadhaar Card – ₹5
  • For deposits and withdrawals from the client’s account – a 0.40% per transaction commission
  • On Pradhan Mantri Jeevan Jyoti Bima Yojana account – ₹30 per account per year
  • On Pradhan Mantri Suraksha Bima Yojana – ₹ 1 per year

Some special Grahak Seva Kendra

PNB Customer Service Center, BOB Customer Service Center, SBI Grahak Seva Kendra etc.

Online Process to Open SBI Grahak Seva Kendra

To open a customer service centre, you have to register online, for this, you have to go to the website of Digital India and you can register yourself there. If you want to open an SBI customer service centre, then you have to follow the following steps.

To open the Customer Service Center, you must first go to the CSP website of Digital India.

  • After clicking on this link, you will see its homepage.
  • On the right side of the home page, you are given information about the eligibility to open CSP and you will get all the information about what qualifications and things you need for CSP.
  • When you look carefully at the home page, you will see the option of online registration on the top side.
  • Click on the option of registration. After clicking on registration, a form will open in front of you.
  • In this form, you have to fill in all the information related to yourself carefully and then click on the submit button.
  • In this way, the process of online registration to open your Grahak Seva Kendra will be completed, for this, it may take 15 to 20 days.
Grahak Seva Kendra

Functions of Grahak Seva Kendra

The same facilities are also provided at the Customer Service Center which is usually provided in banks, so we are telling you some special facilities provided by Grahak Seva Kendra which are as follows.

  • Bank Account Opening
  • Linking Aadhaar Card with Customer’s Account
  • And linking the PAN cards with the customer’s account.
  • Depositing money into the customer’s account.
  • Withdrawal of money from the customer’s account.
  • Issuance of Atm cards from the bank to the customers
  • Fund transfer.
  • Providing insurance service.
  • To do FD or RD.

Also, Read- Ayushman Bharat Golden Card, Online Registration, How to Apply & Download? Objectives, Documents Required… Read More

Grahak Seva Kendra (CSP) : Details

आर्टिकलग्राहक सेवा केंद्र CSP ऑनलाइन रजिस्ट्रेशन
Portalडिजिटल इंडिया
आवेदन प्रक्रियाऑनलाइन
योजना के लाभार्थीदेश के नागरिक
उद्देश्यनागरिकों को ऑनलाइन बैंकिंग सेवाएँ उपलब्ध करवाना
लाभग्राहक सेवा केंद्र के अंतर्गत डिजिटलीकरण के माध्यम से सभी सेवाओं का लाभ
Official Websitewww.digitalindiacsp.in
Grahak Seva Kendra (CSP) : Details

CSS केंद्र द्वारा आम नागरिकों को दी जाने वाली सेवाएँ

CSP द्वारा नागरिकों को बैंक खता खोलने की सुविधा देनाआरडी व एफडी की सुविधा
खातों में पैसे जमा करने व निकालने की सुविधासीएसपी द्वारा इंश्योरेंस की सुविधा प्रदान करना
आधार कार्ड को खाते से लिंक करनाबैंक के माध्यम से एटीएम कार्ड की सुविधा प्रदान करना
अकाउंट में फण्ड टांस्फर की सुविधापैन कार्ड को खाते से लिंक करना
CSS केंद्र द्वारा आम नागरिकों को दी जाने वाली सेवाएँ

Commission paid by the bank under CSP

Under CSP, the commission is also provided to the applicant operator for the work done to provide services related to banks to the citizens, such as linking an Aadhaar card with the bank and other works, whose information is as follows.

बैंक का कार्यकमीशन राशि
आधार कार्ड को बैंक से लिंक करने परपाँच रूपये तक की कमीशन राशि
आवेदक के आधारकार्ड से बैंक खाता खोलने पर25 रूपये कमीशन राशि
केंद्र द्वारा ग्राहक के खाते से पैसे Deposite (जमा करने) व
Withdrawl (निकालने पर)
0.40 %
प्रधानमंत्री सुरक्षा बीमा योजना1 रूपये
प्रधानमंत्री जीवन ज्योति बीमा योजना में आकउंट खुलवाने परप्रतिवर्ष 30 रूपये तक का कमीशन
Commission

Also, Read- BC Sakhi Yojna, Objectives, Application Process, Required Documents, Registration, Function… Read More

Grahak Seva Kendra

Important Documents to Open Grahak Seva Kendra

Applicants can get information about the documents to be used for registration to open CSP. It is necessary for the applicant person to have all the necessary documents of the following types given in the list below, on the basis of these documents, he can apply to open the Customer Service Center.

  • Aadhaar Card of the applicant
  • ID card, PAN card
  • Driving License (DL)
  • Character Certificate
  • police verification letter
  • educational qualification certificate
  • Passport size photograph (Colourful)

Eligibility for Grahak Seva Kendra

To open a CSP, all the citizens of the country who want to register themselves will be required to fulfil some of the prescribed eligibility for opening the CSP, only those citizens who fulfil it will be able to apply, whose information is as follows.

  • Applicants must be Indian citizens to open CSP.
  • The age of the applicant should be 21 years or more only then he will be considered eligible for the application.
  • Only those educated youth who are completely unemployed will be able to apply for CSP.
  • Applicants should be hardworking and responsible citizens.
  • The applicant should be at least a 10th pass and must also have computer knowledge, whose certificates they will have to upload at the time of application.

(CSP) Customer Service Center Online Registration Process

Applicants can apply for online registration under Customer Service Center by reading the given procedure.

  • To apply online for CSP, first of all, the applicant has to visit the official website of Digital India www.digitalindiacsp.in/.
  • Now the home page will open in front of you.
  • Right here on the home page and you have to click on the option of Online Registration. Customer-Service-Center-CSP
  • After which the online registration form will open in front of you on the new page.
  • You have to fill in all the information asked in the form like your name, father/husband’s name, Aadhaar number, date of birth, educational qualification, and address information carefully.
  • After filling in all the information, you will have to attach a scanned copy of all the requested documents and photos with the form.
  • After which you have to click on the submit button, in this way your registration process will be completed.

Suggested Link:- My Business Mart

@Ron

Recent Posts