E-Nam: National Agriculture Market (NAM) is an electronic trading portal that networks the existing APMC mandis across India to create a unified national market for agricultural commodities. NAM Portal provides a single-window service for all information and services related to APMC. This includes buy and sell trade offers, provisions for responding to trade offers, and commodity arrivals and prices. While online markets reduce transaction costs and information asymmetry, agricultural produce will continue to flow through Mandis.
The objective of this platform is to create better marketing opportunities for the buyers to sell their products to the farmers through a competitive and transparent price discovery system along with an online payment facility. Small Farmers Agribusiness Association (SFAC) acts as the lead agency for implementing e-NAM under the Ministry of Agriculture and Farmers Welfare. In this article, we look at the National Agriculture Market (eNAM) in detail.
राष्ट्रीय कृषि बाजार (एनएएम) एक इलेक्ट्रॉनिक ट्रेडिंग पोर्टल है जो कृषि वस्तुओं के लिए एक एकीकृत राष्ट्रीय बाजार बनाने के लिए भारत भर में मौजूदा एपीएमसी मंडियों को नेटवर्क करता है। NAM पोर्टल APMC से संबंधित सभी सूचनाओं और सेवाओं के लिए सिंगल विंडो सेवा प्रदान करता है। इसमें व्यापार प्रस्तावों को खरीदना और बेचना, व्यापार प्रस्तावों का जवाब देने के प्रावधान और वस्तुओं की आवक और कीमतें शामिल हैं।
इस मंच का उद्देश्य खरीदारों के लिए ऑनलाइन भुगतान सुविधा के साथ प्रतिस्पर्धी और पारदर्शी मूल्य खोज प्रणाली के माध्यम से किसानों को अपनी उपज बेचने के लिए बेहतर विपणन अवसर पैदा करना है। लघु किसान कृषि व्यवसाय संघ (SFAC) जो कृषि और किसान कल्याण मंत्रालय के तहत e-NAM को लागू करने के लिए प्रमुख एजेंसी के रूप में कार्य करता है। इस लेख में, हम राष्ट्रीय कृषि बाजार (eNAM) को विस्तार से देखते हैं।
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Contents
The features of the National Agricultural Market (eNAM) are as follows:
Small Farmers Agribusiness Association (SFAC) is the main promoter of the National Agriculture Market (eNAM). SFAC is prepared under the Department of Agriculture, Cooperation and Farmers Welfare (DAC&FW). Selects a partner to develop, operate and maintain the NAM e-platform, through an open tender.
SFAC implements eNAM with technical support from a partner and budgetary grant support from the nodal department. DAC&FW will provide one-time assistance up to Rs.30 lakh per mandi (market) for setting up the e-market platform. About 6500 Agricultural Produce Market Committees (APMCs) operating across the country out of which 585 district level Mandis (markets) in the States or Union Territories (UTs) are planned to be linked by ENAM.
लघु किसान कृषि व्यवसाय संघ (SFAC) राष्ट्रीय कृषि बाजार (eNAM) का मुख्य प्रवर्तक है। SFAC कृषि, सहकारिता और किसान कल्याण विभाग (DAC&FW) के तहत तैयार किया जाता है। एसएफएसी एक खुली निविदा के माध्यम से एनएएम ई-प्लेटफॉर्म को विकसित करने, संचालित करने और बनाए रखने के लिए एक भागीदार का चयन करता है।
SFAC एक भागीदार से तकनीकी सहायता और नोडल विभाग से बजटीय अनुदान सहायता के साथ eNAM लागू करता है। डीएसी एंड एफडब्ल्यू ई-मार्केट प्लेटफॉर्म स्थापित करने के लिए प्रति मंडी (बाजार) 30 लाख रुपये तक की एकमुश्त सहायता प्रदान करेगा। देश भर में लगभग 6500 कृषि उपज मंडी समितियां (एपीएमसी) कार्यरत हैं, जिनमें से राज्यों या केंद्र शासित प्रदेशों (यूटी) में 585 जिला स्तरीय मंडियों (बाजारों) को ईएनएएम द्वारा जोड़ने की योजना है।
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The benefits of trading on e-NAM are listed below:
The Cabinet Committee on Economic Affairs had nominated a scheme to promote a national agricultural market through Agri-Tech Infrastructure Fund (ATIF). The government has allocated Rs 200 crore to the newly created ATIF and with this fund SFAC will implement the NAM for the coming years.
आर्थिक मामलों की मंत्रिमंडलीय समिति ने एग्री-टेक इंफ्रास्ट्रक्चर फंड (एटीआईएफ) के माध्यम से एक राष्ट्रीय कृषि बाजार को बढ़ावा देने के लिए एक योजना को नामित किया था। सरकार ने नव निर्मित एटीआईएफ को 200 करोड़ रुपये आवंटित किए हैं और इस फंड से एसएफएसी आने वाले वर्षों के लिए एनएएम को लागू करेगा।
The objective of eNAM is initially to create a national e-market platform for transparent sale transactions and price discovery in regulated markets. The interested States accordingly apply suitable provisions in their APMC Acts for promotion of e-trading by their State Agricultural Marketing Boards/APMCs.
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eNAM का उद्देश्य शुरू में विनियमित बाजारों में पारदर्शी बिक्री लेनदेन और मूल्य की खोज के लिए एक राष्ट्रीय ई-मार्केट प्लेटफॉर्म बनाना है। इच्छुक राज्य तदनुसार अपने राज्य कृषि विपणन बोर्ड/एपीएमसी द्वारा ई-ट्रेडिंग को बढ़ावा देने के लिए अपने एपीएमसी अधिनियमों में उपयुक्त प्रावधान लागू करते हैं।
The main objectives of the plan were:
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E-Name Overview. A National Agriculture Market (ENAM) is a pan-India electronic trading portal that networks the existing APMC Mandis to create a unified national market for agricultural commodities.
eNAM portal will enable farmers to display their products through their nearby markets and will facilitate traders to quote prices from anywhere. And e-NAM provides single window services for all Agricultural Produce Market Committee (APMC) related services and information.
e-National Agriculture Market (e-NAM) is a pan-India electronic trading portal that entraps the prevailing Agricultural Produce Market Committees (APMC) Mandis to create a unified national market for agricultural commodities.
At present, 585 Mandis across 16 states have integrated on the eNAM platform. And However, some states and union territories such as Bihar; Kerala, Manipur, Daman and Diu, Dadra and Nagar Haveli, and Andaman and Nicobar have not yet adopted the APMC framework.
E-NAM basically enhances the choice of the farmer when he brings his produce for sale in the mandi. Local traders can bid for the products as well as traders on the electronic platform sitting in other states/mandi. The farmer can choose to accept the local offer or the online offer.
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