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Digital Locker is an Indian digitization online service provided by the Ministry of Electronics and Information Technology (MeitY), Government of India under its Digital India initiative. DigiLocker provides each Aadhaar holder with an account in the cloud to access authentic documents/certificates such as driver licenses, vehicle registration, and educational mark sheets in digital format from the original issuers of these certificates. It also provides 1GB of storage space in each account for uploading scanned copies of legacy documents. To use DigiLocker, users must have an Aadhaar number. For sign-up, one needs to enter the Aadhaar number and a one-time password sent to the Aadhaar-registered mobile number.
The beta version of the service was launched in February 2015 and launched by Prime Minister Narendra Modi on 1 July 2015. The storage space provided was initially 100MB and later increased to 1GB. So Individual file size for upload cannot exceed 10MB. In July 2016, DigiLocker registered 2.013 million users with 2.413 million stored documents.
The number of users saw a massive jump of 753,000 in April when the government urged all municipal bodies to use DigiLocker to make their administration paperless. In 2017, this facility was expanded to allow ICSE board students to store their Class X and Class XII certificates in DigiLocker and share them with agencies as and when required. So In February 2017, Kotak Mahindra Bank began providing access to documents in DigiLocker from its net-banking application, allowing users to e-sign them and forward them as needed. So In May 2017, over 108 hospitals including Tata Memorial Hospital were planning to start using DigiLocker to store medical documents and test reports of cancer patients.

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In Hindi

डिजिटल लॉकर एक भारतीय डिजिटलीकरण ऑनलाइन सेवा है जो इलेक्ट्रॉनिक्स और सूचना प्रौद्योगिकी मंत्रालय (MeitY), भारत सरकार द्वारा अपनी डिजिटल इंडिया पहल के तहत प्रदान की जाती है। डिजीलॉकर प्रत्येक आधार धारक को इन प्रमाणपत्रों के मूल जारीकर्ताओं से डिजिटल प्रारूप में प्रामाणिक दस्तावेजों/प्रमाणपत्रों जैसे ड्राइविंग लाइसेंस, वाहन पंजीकरण, और शैक्षिक मार्कशीट तक पहुंचने के लिए क्लाउड में एक खाता प्रदान करता है। यह लीगेसी दस्तावेजों की स्कैन की गई प्रतियों को अपलोड करने के लिए प्रत्येक खाते में 1GB स्टोरेज स्पेस भी प्रदान करता है। डिजिलॉकर का इस्तेमाल करने के लिए यूजर्स के पास आधार नंबर होना जरूरी है।
सेवा का बीटा संस्करण फरवरी 2015 में लॉन्च किया गया था और 1 जुलाई 2015 को प्रधान मंत्री नरेंद्र मोदी द्वारा लॉन्च किया गया था। प्रदान की गई स्टोरेज स्पेस शुरुआत में 100MB थी और बाद में इसे 1GB तक बढ़ा दिया गया था। अपलोड के लिए व्यक्तिगत फ़ाइल का आकार 10 एमबी से अधिक नहीं हो सकता। जुलाई 2016 में, डिजीलॉकर ने 2.413 मिलियन संग्रहीत दस्तावेजों के साथ 2.013 मिलियन उपयोगकर्ता पंजीकृत किए।
2017 में, इस सुविधा का विस्तार किया गया ताकि आईसीएसई बोर्ड के छात्रों को अपने दसवीं और बारहवीं कक्षा के प्रमाणपत्रों को डिजीलॉकर में स्टोर करने और आवश्यकता पड़ने पर एजेंसियों के साथ साझा करने की अनुमति मिल सके। [9] फरवरी 2017 में, कोटक महिंद्रा बैंक ने अपने नेट-बैंकिंग एप्लिकेशन से डिजिलॉकर में दस्तावेजों तक पहुंच प्रदान करना शुरू किया, जिससे उपयोगकर्ता उन्हें ई-हस्ताक्षर कर सकते हैं और आवश्यकतानुसार उन्हें अग्रेषित कर सकते हैं। मई 2017 में, टाटा मेमोरियल अस्पताल सहित 108 से अधिक अस्पताल कैंसर रोगियों के चिकित्सा दस्तावेजों और परीक्षण रिपोर्ट को संग्रहीत करने के लिए डिजिलॉकर का उपयोग शुरू करने की योजना बना रहे थे।

Purpose of Digital Locker

Given below are the major objectives with which Digital Locker introduce by the Government of India:

  • Enable digital empowerment among the citizens of the country
  • Minimizing physical use of documents and enabling the facility of e-signature by making documents available electronically
  • Digital Locker will enhance the authenticity of documents through online upload and reduce the incidence of fake documents
  • reducing the administrative overhead of government departments and agencies
  • With the online availability of documents on the cloud, residents can easily access documents anytime and anywhere
  • Make document sharing easy
  • Ensure confidentiality and authorized access to residents’ data

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